Gaat jouw kind met plezier naar school? Voor veel kinderen kun je die vraag volmondig met “Ja” beantwoorden. Maar voor een deel van de kinderen is school niet zo’n leuke plek. Niet omdat ze geen vriendjes of vriendinnetjes hebben maar omdat school niet begrijpt hoe zij leren. Een op de vijf kinderen is namelijk een beelddenker.
Beelddenkers kunnen prima leren maar doen dat wel op een andere manier dan de grootste groep kinderen. Zij leren niet door tafels te stampen, begrijpen niet automatisch dat een cijfer op papier bij een hoeveelheid hoort en de klok is iets onbegrijpbaars. Terwijl ze juist wel heel gevoelig zijn, creatief een oplossing kunnen verzinnen en zelf kunnen bedenken hoe je van niets, iets maakt. En dan heb ik het niet over kinderen met een leerstoornis, maar gewoon over kinderen die een andere voorkeur hebben om te leren.
Dit lerende brein is een fascinerend onderwerp dat helemaal is uitgediept door Natasja Esmeijer.
Zaterdag 1 november komt zij daarover vertellen in Hugzhub. Daarbij presenteert zij met trots haar nieuwe boek: Beelddenkertjes in de dop, Met plezier naar school. Een baanbrekend boek over de ontwikkeling van het kinderbrein van 2 tot 8 jaar. Daarin legt zij het verschil uit tussen de ontwikkeling van het lerende brein van taaldenkers en beelddenkers. Dat verschil is er namelijk al vanaf het begin en als ouder kun je daar prima bij aansluiten.
Beelddenkers kunnen namelijk prima leren, alleen anders. En als wij vanaf het begin aansluiten bij het natuurlijke leerproces van alle kinderen kunnen ook de beelddenkers met plezier naar school.
En Natasja zou Natasja niet zijn als ook de Hooggevoeligheid, hoogbegaafdheid, en alle neurodiverstiteiten geen plekje zouden krijgen. Natuurlijk krijgen deze eigenschappen van een kind een plekje in het verhaal.